Data publikacji: 20-11-2018

Jesień choć chłodna i deszczowa nie powinna być leniwa. Wręcz przeciwnie! Wybierz ruch idealny dla siebie i wykorzystaj ten czas aktywnie. Sport nie tylko wzmocni Twoją odporność przed zimą, ale wpłynie korzystnie na kondycję całego organizmu.

Zdrowie przede wszystkim! Rozmowa z Adamem Bartosem, trenerem personalnym klubu Fitness Express Rybnik.

Karolina Szewak: Adam, zajmujesz się leczeniem poprzez ruch, jak rozumieć tę metodę?

Adam Bartos: Szeroko pojęta aktywność fizyczna pomaga w walce z chorobami XXI w., przede wszystkim z otyłością, nadciśnieniem, cukrzycą, a także z licznymi wadami postawy. Dla osób starszych pełni rolę antydepresanta oraz pomaga przeciwdziałać nieuniknionej sarkopeni - czyli zjawisku utraty tkanki mięśniowej oraz siły, a co za tym idzie również i sprawności. Ważny dla takich osób jest odpowiednio zaplanowany trening pod okiem profesjonalisty.

K.S: Jak zdrowo trenować i na co szczególnie powinniśmy zwracać uwagę?

A.B.: Trening powinien być wszechstronny i dopasowany do naszych potrzeb. Powinniśmy wykonywać tylko takie warianty ćwiczeń, które odpowiadają naszej budowie ciała, mobilności stawów, a także stopniu zaawansowania. A zatem, nie każde ćwiczenie będzie dobre dla wszystkich. Oczywiście nie możemy zapominać o prawidłowej rozgrzewce przed treningiem.

K.S: Jak powinna wyglądać prawidłowa rozgrzewka?

A.B: Prawidłowa rozgrzewka powinna składać się z kilku elementów takich jak podniesienie temperatury ciała i przyspieszenia tętna, aktywacji konkretnych grup mięśniowych (np. core), mobilizacji stawów (rozciąganie dynamiczne), a także fazy nasilenia (np. serie wstępne przy treningu siłowym). Całość powinna nam zająć ok. 10-15 min.

K.S: Dlaczego aktywność fizyczna jest tak ważna zwłaszcza w okresie jesienno - zimowym?

A.B. Aktywność fizyczna o odpowiedniej intensywności ma bardzo korzystny wpływ na nasz układ odpornościowy. Jest to niezwykle ważne w tym okresie, kiedy narażeni jesteśmy na różnego typu wirusy i bakterie. Ponad to, w okresie zimowym przeważnie spada nasz NEAT (ang. non-exercise activity thermogenesis), czyli tzw. spontaniczna aktywność fizyczna. Skutkiem czego przybieramy na wadze. Dodatkowa aktywność w tym czasie jest więc wskazana, aby nie zgromadzić nadmiaru tkanki tłuszczowej.

K.S: Jaki zestaw ćwiczeń poleciłbyś osobom, które nie miały do czynienia z regularną aktywnością, a chcą wzmocnić swoją odporność poprzez kondycję?

A.B. Z doświadczenia wiem, że trudno samemu zmotywować się do treningu aerobowego (kondycyjnego) na bieżni lub innej maszynie cardio. Dlatego zazwyczaj polecam zajęcia grupowe, ponieważ instruktor motywuje i czuwa nad bezpieczeństwem. Jest to ważne, szczególnie dla osób które wcześniej nie trenowały i tym samym nie mają jeszcze wyrobionych dobrych nawyków ruchowych.

K.S. Jest wiele osób, które preferuje spędzać czas na świeżym powietrzu. Latem jest to czysta przyjemność, np. dla biegaczy, a jaką alternatywę znalazłbyś dla tych osób jesienią i zimą?

A.B: Z racji sporego zanieczyszczenia powietrza w okręgu rybnickim nie polecam biegać w okresie zimowym na dworze. Ze "świeżym powietrzem" ma to niestety mało wspólnego. Podczas wysiłku zdecydowanie wzrasta nasza wentylacja minutowa płuc, przez co pochłaniamy jeszcze więcej zanieczyszczeń. W tym okresie polecam trening biegowy na bieżni lub basen.

Poprzednie aktualności